Słowackie Ministerstwo Obrony ogłosiło plan zakupu trzech embraerów C-390 Millennium, który się stanie nowym taktycznym samolotem transportowym. Natomiast Brazylia oświadczyła, że zainteresowana pozyskaniem know-how dotyczącym produkcji amunicji, zakupem samobieżnych armato haubic i wspólnym szkoleniem żołnierzy. Szefowie resortów obrony Słowacji i Brazylii, Robert Kaliňák i José Múcio Monteiro Filho podpisali we wtorek (10 grudnia) list intencyjny w tej sprawie.
Słowacka delegacja rządowa podpisała w Brazylii kilka umów międzyrządowych i memorandów. W kwestiach obronnych słowackie i brazylijskie MON podpisały umowę dotyczącą pogłębienia współpracy przemysłowej między oboma krajami. Podczas wizyty w Brazylii słowacki minister obrony przyznał, że embraer C-390 jest opcją, która najlepiej odpowiada przyszłym wymaganiom Słowacji w zakresie transportu wojskowego. Wspomniano również o znaczeniu sąsiednich krajów, które już nabyły C-390, umożliwiając synergię w zakresie szkoleń, logistyki i współpracy w zakresie przyszłych zdolności i rozwoju ich flot. Bratysława rozpocznie formalne kroki w kierunku zakupu trzech C-390 w styczniu 2025 r.
- Myślę, że zarówno brazylijska baza przemysłowa, jak i nasza słowacka mogą zaoferować ogromną ilość doświadczenia, w czym jesteśmy silni i w czym jesteśmy dobrzy - powiedział Robert Kaliňák, słowacki minister obrony.
Wielozadaniowy transportowy C-390 Millennium szybko staje się samolotem wybieranym przez członków UE/NATO i ich sojuszników w Europie, przyczyniając się do modernizacji sił zbrojnych, jednocześnie dodając nowe możliwości i zwiększając interoperacyjność z siłami sojuszniczymi. W Europie C-390 jest już użytkowany przez
Portugalię i
Węgry.
- C-390 jest obecnie najlepszym samolotem w swojej kategorii ze względu na efektywność kosztową, wszechstronność i niezawodność, będąc w stanie wykonywać najbardziej wymagające misje w dowolnym miejscu i czasie. Jesteśmy przekonani, że C-390 jest najbardziej odpowiednim samolotem do zaspokojenia potrzeb Sił Powietrznych Słowacji - powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
C-390 Millenium
W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". C-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową. Posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha.
W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac. Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował na
samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Poleciliśmy embraerem C-390
W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Farnborough Air Show redakcja Rynku Lotniczego po raz kolejny miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera C-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.